orientexpress

Mordet på Orientexpressen
Premiär 24 november 2017

I filmatiseringen av Agatha Christies roman med samma nam från 1974 så var det Albert Finney som Hercule Poirot och i biroller såg vi skådespelare som Ingrid Bergman, Anthony Perkins, Sean Connery, Lauren Bacall, Vanessa Redgrave och Richard Widmark. I årets filmatisering av samma roman så ser vi Kenneth Branagh som Poirot och biroller av Johnny Depp, Daisy Ridley, Penélope Cruz, Michelle Pfeiffer, Judi Dench och Willem Dafoe. Båda gångerna är det en fröjd att se stora och bra skådespelare i en mysig ”whodunit”-thriller som andas filmklassiker, klassiker enligt där lite odefinierbara känslan som vissa berättelser och filmer bara har, inte i bemärkelsen att det är en av de bästa filmer som har gjorts. Att följa Poirots nystande i mordmysteriet på expresståget fångat i en snöstorm är trevligt spännande, inte gastkramande spännande. En sitter förnöjsamt, även om en sett andra filmatiseringar och läst boken, och följer med i de svängiga vändningarna som leder mot en tillfredsställande om än inte fantastisk eller överraskande upplösning. De rörliga bilderna som flimrar förbi på duken är inte revolutionerande men de är pålitliga och trygga på ett sätt som är eskapistiskt behagligt. Branagh spelar inte bara huvudrollen som den excentriske mordmysteriumslösaren med bravur utan har också regisserat och det verkligen skiner igenom hur mycket han beundrar stoffet han jobbar med. Med precision så levandegör han Poirot med en detaljrikedom som är svårslagen, min favoritsekvens är att se honom vakna upp iklädd ett mustaschskydd. Mordet på Orientexpressen är långt ifrån den bästa filmen i år men det är en av de trevligaste filmstunderna i år, en klassisk berättelse visualiserad på ett gediget sätt och full av fina insatser från människor med hög kompetens och lång erfarenhet av filmskapande.

Martin Memet Könick


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...