IMG_9006

Simryn Gill (Fasadinstallation av Joana Pereira)
Lunds konsthall, till 3 december 2017

Ett minimalistiskt konstverk kantar just nu bänkraden på konsthallens fasad i Lund. Vissa delar uppvikta, andra nedvikta, som om de väntade på någon som är nyfiken nog att interagera med verket. Två av delarna har blivit klottrade på, det får mig att le. Det får mig att tänka att utomstående har tagit emot inviten; att bli en del av konstens färdigställande. Denna installation med röda och blå accenter av Joana Pereira samspelar med röd-orangea verket “Travelling Light” som hänger på skylten utanför. När jag läser namnet Simryn Gill på skylten och skymtar stora svarta silhuetter i hallen tänds en stor nyfikenhet.

Simryn Gill är en kvinna av sikhiskt ursprung och de stora svarta silhuetterna, som tycks vara hennes signum, visar ormar i olika positioner. Det finns både i hela konturer och detaljbilder. Djuren har blivit påkörda och är en del av konstmaterialet Gill oftast hittat vid sidan av vägar. Medium i dessa verk är stänk av ormblod och svart färg på rispapper. De ger ett kraftfullt intryck, genom konstnärens behandling av en kropp och dess konstitution. Kroppens vätskor och skinnstruktur möts i en ny konstellation.

IMG_9009

Utställningen fortsätter att bjuda in besökaren att medverka. I mitten av nedre plan står bord utplacerade med verk på papper och handskar bredvid. Jag blir först nervös och lite rä… Att få röra och bläddra känns ovant och märkligt. Folk frågar ändå försiktigt ifall de verkligen får. Försyntheten blir komisk. Vi som provar vågar inte röra om för länge. Spänningen som uppstår är intressant, som att gå in i någons hem med skor…

Samlingen består av en mängd olika tekniker. Målerier blandas med fotostudier av ljus, insekter på nålar, stenar och brickor arrangerade i perfekta linjer. Gemensamt för alla delar av utställningen verkar vara ett ihärdigt studerande av främst det organiska som möter det konstruerade. Råa, åldrade interiörer och organisk materia som repeteras och sammanfaller i ett system. Gills skapande tycks vara gränslöst i tid och rum. Den behandlar förfall och lagar och är samtidigt interaktiv och kroppslig. Symboliken lämnas öppen för betraktaren. Det är svårt att inte bli berörd.

Crissie Håkansson


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...