baldwin

I Am Not Your Negro
Premiär 17 mars 2017

I Am Not Your Negro dissekerar landet USA och dess historia av förtryck mot färgade personer på ett knivskarpt sätt som är effektivt, intelligent och svidande. Med hjälp av författaren och samhällsdebattören James Baldwins ord, presenterade av Samuel L. Jacksons berättarröst, så tas vi med på en resa som sammanbinder då-, nu- och framtid till en träffande kritik av ett samhälle och en nation med ett maktsystem som sätter vita personer före färgade. Filmen pekar mot hur det förflutna existerar hela tiden, det tillhör inte enbart dåtiden utan måste informera nutiden, om vi som samhällen vägrar att se det och hur historieskrivning ofta är subjektiv så har vi ingen chans att utvecklas. Baldwin tittar på sin samtid och dåtid genom tre personer, Medgar Evers, Malcolm X och Martin Luther King, som mördas och filmen knyter sedan samman hans tankar med bilder av nutida händelser för att måla upp en bild som är skrämmande. Identitet och självbild, på det personliga och nationella planet, och illusionen som den dominerade ideologin upprätthåller löper som en röd tråd genom filmens excellenta användning av arkivmaterial och klipp från spelfilmer som visar på hur olika hudfärger presenteras, porträtteras och representeras i media och på film. Vilken bild skapas t.ex. när alla hjältar är vita John Wayne-typer som slåss mot personer med mörkare hudfärg och personer med annan hudfärg än vit ständigt representeras som dumma och underlägsna? Baldwins författarskap är analytiskt klarsynt och poetiskt vackert och regissören Raoul Peck hedrar minnet av honom genom att sätta samman en strukturellt fulländad film bestående av precis rätt balans av information och visuellt anslående bildsekvenser som lämnar utrymme för eftertanke. Baldwin understryker att det aldrig har funnits en vit värld eller ett vitt Amerika, det är bara påhittade konstruktioner som används i maktsyfte. Han menar att frågan om varför den nedsättande termen ”neger” (ett ord jag aldrig skulle använda i annan kontext) existerar och används är en fråga som måste undersökas och besvaras om landet USA ska ha någon framtid, det är lika sant idag som när Baldwin skrev det. I Am Not Your Negro är en film som borde vara obligatorisk för alla människor att se, inte bara i USA men i hela världen, dokumentären diskuterar komplexa samhällsfrågor på fullständigt fenomenala sätt och framför en briljant och glasklar kritik av förtryck.