IMG_5535

På fotogalleriet Format i Malmö pågår just nu en utställning med en av Lettlands mest kända och viktiga fotografer – Inta Ruka, tillsammans med prisade dokumentärfilmaren Maud Nycander. Denna helg är sista chansen att se utställningen.

När jag står i lokalen slås jag av hur väl den industriella karaktären av rummet samspelar med verken av Inta Ruka. Utställningen har dessutom kompletterats med handskrivna texter i blyerts på de vita väggarna, vilket förstärker den ömsinthet som kanaliseras genom fotografierna. Utställningen känns genomarbetad och den innerliga känslan bryts av med det råa och det avklädda, en slags kombination som också återkommer i porträtten.

I fotografierna framträder människor som lever på ett, i vår tid, försvinnande levnadssätt. Många gånger framträder de porträtterade halvt i dunkel, vilket på något vis framhäver ljuset. Som om hela person får träda fram och ta plats. De tillhörande texterna besitter en enkelhet som nästan gränsar till lekfullhet; ”Janis is a tractor driver working at collective farm. After work he helps everyone around, neighbours, friends and relatives. He loves to laugh. He loves to speak. He uses rude words. Funny but it suits him very well.” Beskrivningarna skulle utanför sitt sammanhang förmodligen kännas banala men i sin kontext skapar de betydelse och ett sorts välbefinnande hos läsaren.

Det finns en typ av stolthet i verken, de tycks inviga rummet utan ursäktande, med ett framträdande av en sorts basal mänsklighet som så lätt går förlorad i vår karriärstinna vardag men som Ruka så innerligt fångar hos människorna av hennes land. Ett land i stor förändring och återhämtning.

Slutligen visas två filmer av Maud Nycander. I filmen Världens ände besöker Nycander Daina Tavare som lever ensam långt ute på landsbygden. Daina som är en god vän till Ruka finns också med i en del av utställningen, i serien ”Dainas life”. Ruka berättar att hon alltid haft ett behov av trygghet. Bilden av den stereotypa konstnärssjälen som kastar sig in med allt att förlora passar henne därför inte. Hennes jordnära natur tycks införlivas i hennes verk och syns särskilt i relationen till Daina. Filmen Fotografen från Riga, där vi får komma fotografen närmre, avslutas med ett minst sagt minnesvärt citat av hennes mamma, i samband med att hon köper Ruka hennes första kamera.

Crissie Håkansson


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...