hedi

Min arabiska vår
Premiär 27 januari 2017

Hedi lever ett inrutat liv i Tunisien, ett liv som styrs mer av hans mor och samhälleliga konventioner än av honom själv. Vad han själv vill vet varken han eller vi när filmen börjar. Det är arrangerat att han ska gifta sig med en kvinna som han inte känner särskilt bra men som på ytan passar in i hans liv, han vill tro att de kommer att leva lyckligt i en lägenhet som ligger vägg i vägg med den kvävande moderns men han vet inte. Hans jobb som försäljare av leasing-kontrakt på Peugeot går inte särskilt bra, få företag har råd med att ha leasingbilar och Hedi är inte en särskilt bra försäljare. När han skickas på försäljningsresor till områden en bit bort från hemmet så får bo på hotell och träffar där Rym som tänder en låga i hans hjärta och själ, om denna låga brinner tillräckligt starkt för att få Hedi att göra en permanent och revolutionerande förändring i sitt liv är den centrala frågan i filmen. Handlingen i Min arabiska vår speglar på intelligenta sätt, genom personen Hedi och hans liv, de skeenden som hände i Tunisien och många andra närliggande länder under den arabiska våren med uppbrott med gammalt förtryck, hopp om att föra med sig den revolutionära andan för att forma något nytt och återgången till en status quo. Regissören och manusförfattaren Mohamed Ben Attia, som långfilmsdebuterar med filmen, lånar mycket från Luc och Jean-Pierre Dardennes estetik och det är inte överraskande att se att bröderna är producenter för filmen. Majd Mastoura gör ett finstämt personporträtt i huvudrollen som Hedi, när filmen närmar sig sin känslosamma upplösning är vi fullständigt engagerade i hans öde. Min arabiska vår imponerar både med både mångbottnad berättarteknik och elegant visuell stil och är en helt igenom sevärd filmupplevelse.

Martin Memet Könick


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...