Nawara

Den sjätte upplagan av Malmö Arab Film Festival visade runt 120 filmer. Här recenserar vi Nawara. För mer information om festivalen så surfa in på http://maffswe.com/.

Nawara

Mellan två världar rör sig Nawara när hon reser mellan sitt fattiga hemkvarter och sitt jobb i en gated community i Egypten. Revolutionen 2011, som avsatte Hosni Mubarak, har precis genomförts och det råder en känsla av hopp bland många som har förtryckts samtidigt som de som har varit bundna till den gamla ordningen och regimen fruktar sina positioner och sitt välstånd. Familjen som Nawara jobbar för flyr utomlands, precis som många i det privilegierade bostadsområdet där hon jobbar, och hon och en vaktmästare lämnas ensamma att vakta ett lyxigt hus med pool och skrämmande hund. Nawara måste balansera sitt uppdrag med sitt äktenskap med en man hon älskar men fortfarande inte har älskat med (de väntar tills de får chansen att flytta in i ett gemensamt hem). Nawara är till bredden fylld av intressanta diskussioner om olika förutsättningar och förtryckande orättvisor som hindrar människor från att kunna leva sina liv. Med fingertoppskänsla så navigerar sig regissören och manusförfattaren Hala Khalil i kontroversiella vatten som diskuterar läget före, under och efter revolutionen på både det samhälleliga makroplanet och det personliga mikroplanet. Rollfigurerna och deras relationer är involverande samtidigt som de fungerar bra som symboler för utvecklingen, eller bristen på utveckling, i Egypten. Kameraarbetet är följsamt och fritt och målar upp en levande bild av en stad och ett land där skillnaderna mellan olika klasser är enorm. Skådespeleriet är överlag av hög klass och stjärnan Menna Shalabi är fantastisk i titelrollen, som hon modigt tar sig an trots riskerna för hennes karriär (många av dagens Egyptiska populärfilmer vägrar, enligt regissören i kontextgivande samtal efter filmvisningen på MAFF, att visa på landets motsättningar mellan fattiga och rika). Nawaras upplösning är känslosam och upprörande med en träffsäker kritik av vad som kom av revolutionen. Den blir till ett stridsrop som uppmanar åskådarna att öppna ögonen och fortsätta kampen mot förtryck och icke-demokratiska makthierarkier.