_MG_9967Foto: Caroline Wall.

Jonathan Johansson
5 juni 2015 / Babel / Malmö

jona j

Hype: 10 % Jonathan Johansson går in på Babels scen som i en bombastisk opera. Sedan första låten: ”Stormboli brinner”. Det är ett intro som visar på att han vet att han är hypad i vår, särskilt efter nya skivan Lebensraum. Det är en skiva som sticker ut från hans tidigare produktion: låttexterna är allvarligare, musiken mer lättsam. Tunga ämnen som flyktingpolitik och ungdomslivet i Malmö ackompanjeras av lätta, funkiga discotoner. Han är också extra hypad just här, i hemstaden Malmö. Spelningen ikväll är speciell.

Divighet: 5 % En naturlig konsekvens av hypen borde vara divighet. Och på Babel är Jonathan Johansson en diva, men en introvert sådan. I vissa ögonblick liknar han Ian Curtis i sitt intensiva kroppsspråk; med spastiska handrörelser och intensiv blick försöker han nå publiken. I andra är han själv svårnådd, långt inne i sig själv och musiken. Han lyckas vara en diva som är uttrycksfull men samtidigt tillbakadragen.

Nytt: 60 % Spelningen är den nya skivan nästan rakt igenom. För oss som gillar den är det fantastiskt. Låtarna följer naturligt efter varandra: ”Stormboli brinner”, ”Ny/Snö”, ”Midsommarkransen Baby”. Det nya soundet är funkigt, det är slimmat. Det är Jonathan Johansson som knäpper med fingrarna, som på ett vemodigt disco. Samtidigt finns hans karaktäristiska sköra popröst kvar. Den som vi känner igen och vill höra. Han drunknar aldrig i det nya soundet. Det ger honom snarare ytterligare en röst, med ännu fler toner än förut.

_MG_9950Foto: Caroline Wall.

Gammalt: 10 % För de som lyssnat länge på Jonathan Johansson så handlar spelningen mest om Lebensraum. Tråkigt om du väntat dig mer av hans tidigare musik, kul om du till exempel bara varit fan i två veckor. En av de bästa äldre låtarna för kvällen är ”Stockholm”.

Mellansnack: 2 % ”Jag har ett manus med mig, för mina vänner tycker att jag sluddrar för mycket annars i mellansnacket”, säger Jonathan. Och det är sant. Han har faktiskt med sig ett manus, ett riktigt pappersmanus. Men tyvärr har hans kompisar rätt. Det blir för det mesta rätt sluddrigt, trots manus. Vad säger han ens? Något om sina vita jeans? Mycket oklart. Inte så intressant. Förutom när han pratar om uppväxten i Malmö, då blir han plötsligt skärpt. Stringent. Och orden hamnar rätt.

Malmösentimentalitet: 13% Det är speciellt att Jonathan Johansson spelar i Malmö med låtar nästan enbart från sin nya skiva, som handlar så mycket om staden. Men det känns inte riktigt förrän när Malmölåten ”Alla helveten” drar igång. Då händer plötsligt något större. Här tar Jonathan i med all kraft, en kraft som inte finns i de tidigare låtarna. Nu blir det plötsligt på allvar. Rösten får en starkare och dovare ton, brister nästan i refrängen: ” Av alla helveten på jorden 
/ Av alla helveten som finns
 / Vill inte komma från nån annanstans”. Och i de raderna når han ut till Malmöpubliken på riktigt.

Maya Isaksson


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...