Screen Shot 2015-03-09 at 3.14.41 PM

BUFF, filmfestivalen som sätter barn och ungdomar i fokus, håller på hela veckan. Det tycker vi på Konstpretton är jättekul, vi är på plats och rapporterar hela veckan.

waiting for august

Waiting for August

Tänk dig att du, när du var femton, tvingades att ta majoriteten av ansvaret för en handfull av barn som egentligen är dina syskon. Jag tror inte du, eller för den delen jag, kan det, men filmer som dokumentären Waiting for August ger oss en möjlighet att i alla fall börja förstå. I den kapitalism vi lever i så finns det många som vill påstå att vi alla har samma möjligheter och att alla kan nå ”toppen” om de jobbar tillräckligt hårt, jag hatar sådan bullshit och önskar att jag kunde visa denna film för alla som yttrar sådana idiotiska kommentarer. Jag har svårt att se att de skulle säga att rumänska Georgiana, som förutom att ta hand om sina syskon och hushållet också försöker plugga för att skaffa sig en högre utbildning, inte jobbar hårdare än en privilegierad bart på privatskola. Vilken av dem som kommer att sitta i en styrelse med xxx-siffrig lön vet jag att ni själv kan tänka ut. Filmer som Waiting for August är viktiga för att alla vi som bor i priviligierade samhällen ska få en uppfattning om att det finns reella skillnader och att alla inte har samma förutsättningar, det ska och bör inte ligga på individen att förändra sin plats och status utan på oss som kollektiv och världsamfund att utjämna orättvisorna och skapa en värld som inte endast kan uprätthållas genom olika hierakier som gynnar de som besitter makten och pengarna.

bebe tigre

Young Tiger

Young Tiger tar upp ett viktigt ämne på ett bra sätt när den berättar om människosmugglingen från Punjab-regionen (som sträcker sig över både Pakistan och Indien) till Europa. Filmens huvudperson Many kämpar för att få stanna i Frankrike men slits mellan att, fastän han är minderårig och att det är förbjudet i Frankrike, kunna tjäna pengar att skicka hem till familjen och leva laglydigt och gå i skolan. Filmen förmedlar, på känslosamma sätt, de enorma påfrestningar som måste möta alla som kommer till ett nytt land och en ny kultur för att försöka hitta en ny plats, utan att glömma sitt förflutna och de som de lämnade bakom sig. Filmens smart ambivalenta slut är snyggt konstruerat för att skapa diskussion och skådespeleriet, från mestadels oerfarna skådespelare, och regin är perfekt anpassade för att förmedla en berättelse som både har en analytisk spets och en underhållande spänning.

Mer info om festivalen och program hittar ni här.