Screen Shot 2015-03-09 at 3.14.41 PM

BUFF, filmfestivalen som sätter barn och ungdomar i fokus, håller på hela veckan. Det tycker vi på Konstpretton är jättekul, vi är på plats och rapporterar hela veckan.

Buff

Det borde finnas regler

Precis som Jonathan Johanssons singel ”Alla helveten” så får Det borde finnas regler mig att känna både hat och kärlek. Hat för att det finns så mycket fult i världen och för att folk utnyttjar varandra men kärlek för att man lever och finns, här och nu, och har möjligheten att göra avtryck, att båda verken handlar om/utspelar sig i Malmö gör det är lätt att dra paralleller. Filmen är lös i kanterna på ett bra sätt, på samma sätt som protagonisternas liv. Ämnen som sexualitet och förhållanden med kompisar, föräldrar och potentiella hångel/ligg/partners är betydande men i absolut fokus är ”att växa upp”, på ett helhetssätt. Känslorna under denna period i livet är ostabila och i ständig flux, fast samtidigt orubbliga och väldigt definierade. Det borde finnas regler fångar känslan av att vara ung både på bokstavliga och poetiska sätt, den är inte fläckfri men ständigt engagerande och med ett patos som känns skapat av ungdomar snarare än vuxna som försöker beskriva ungdomen.

Tio sekunder och Vanilla

De två kortfilmerna Tio sekunder och Vanilla diskuterar effektivt kritiskt hur det i västvärlden, på grund av patriarkala strukturer, främst ses som ett ”kvinnoproblem” att ta ansvar för att inte bli gravid när man inte vill det. Jag, som man, kan aldrig veta hur det känns att vara gravid eller göra abort och jag anser inte att någon man har rätt att bestämma över kvinnors kroppar, men det betyder inte att kvinnor ska vara de som främst är ansvariga för att skydda sig mot oönskad graviditet eller ta ensamt ansvar om en oönskad graviditet blir ett faktum. Tio sekunder använder sig av en asketisk estetik för att peka mot hur män ansvarslöst propagerar för oskyddat sex utan att vara beredda att deala med konsekvenserna medan Vanilla uppsluppet låter sina rollfigurer leka innan en av dem tar upp ämnet graviditet på ett sätt som är både chockerande och och realistiskt trovärdigt.

giovannis island

Giovanni’s Island

Festivalens största biograf, Royal, är fylld med kids och klockan är 9.30 på morgonen. Jag äntrar lokalen och sätter mig för att, tillsammans med dem, titta på en den japanska animerade filmen Giovanni’s Island, det tar inte länge förrän både jag och kidsen är förtrollad av denna verklighetsbaserade historia om överlevnad, sorg och glädje. Vi får följa livet på en japansk ö under och i kölvattnet av andra världskriget. För alla som älskar klassikern Eldflugornas grav (1988) så är detta en riktig pärla som får dig att rysa av glädje och sorg och fälla en eller flera tårar, själv stortjöt jag under epilogens vackra requiem för protagonisternas känslor och kamp. Det finstämda berättelsen ackompanjeras perfekt av ett bildspråk som känns samtidigt nostalgiskt och modernt. Giovanni’s Island är en perfekt film att se med hela familjen, från väldigt ung till väldigt gammal.

Mer info om festivalen och program hittar ni här. De flesta filmer på festivalen visas två gånger så om ni läser om något här som ni blir sugna på att kolla in så ta en titt på festivalens schema för eventuell andra visning under veckan.