Black coal thin ice

Black Coal, Thin Ice
Premiär 30 januari 2015 / Spegeln Malmö, SVT, SF Anytime m.fl.

En konstnärlig kinesisk kriminalthriller med aningar av Film Noir är vad vi bjuds på i denna berättelse om styckmord i två närliggande tidsperioder.

Stämningen av mörker och kyla sätts snabbt när vi hittar likdelar bland kol och får se vackra och snöiga vyer från en kall kinesisk småstad. Det går att hitta likheter med både Fargo, både filmen och tv-serien, och Memories of Murder när vi får följa en polisutredning som börjar 1999 och avslutas 2004. Att abrupt hoppa fram fem år framåt i tiden är ett grepp som här fungerar utmärkt och snyggt understryker hur huvudpersonerna står stilla samtidigt som de försöker röra sig framåt.

Protagonisten blir redan från början också en antagonist genom att filmen förtjänstfullt visar upp hans dåliga sidor, som t.ex. hans taskiga kvinnosyn, och får alla i publiken att kontemplera hur hjältar ofta brukar bete sig och handla i genren. På detta sätt blir filmen samtidigt en spännande kriminalthriller och en diskussion om kriminalthrillers och dess antagonister och protagonister. Tänk t.ex. på huruvida, och varför, ni anser en av filmens kvinnliga rollfigurer vara god eller ond, huruvida ni skulle kalla henne en ”femme fatale” och liknande frågeställningar.

Till skillnad från de flesta svenska och amerikanska bidragen till genren, där man på grund av användandet av konventioner ofta kan gissa ett stort antal av händelseförvecklingarna långt i förväg, så bjuder Black Coal, Thin Ice på en del överraskningar, speciellt vad det gäller den fullständigt osentimentala behandlingen av alla rollfigurer, ingen går säker.

Om du skulle vara en av dem som tycker filmen är rörig och att narrativet är för invecklat så kan du bara stänga av hjärnan och titta på de fina bilderna, så gott som varje bildruta är som ett konstverk som man gärna hade satt upp på väggen eller sett på ett galleri. Som helhet är Black Coal, Thin Ice en engagerande historia som excellerar både vad det gäller det visuella och det berättarstrukturella.

Martin Memet Könick
Följ Martin på twitter

Filmen distribueras, för att nå ut brett, samtidigt på bio, SVT och SF Anytime. En intressant strategi som distributionsbolaget NonStop Entertainment kallar ”supersimultanpremiär”.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...