Årets bästa filmer presenteras här. För att en film ska vara få vara med så måste den ha gått upp på svenska biografer under 2014. Enjoy!

Angela <3

50. Only Lovers Left Alive
49. 22 Jump Street
48. Kidnappningen av Michel Houellebecq
47. The Salvation
46. Free Angela and All Political Prisoners
45. Belle
44. Muren
43. What If
42. In a World
41. En familj – August: Osage County

Optimisterna

40. Edge of Tomorrow
39. Om våld
38. Blodsband
37. Två dagar, en natt
36. Nymphomaniac
35. Optimisterna
34. Det förflutna
33. For Those in Peril
32. Last Stop Fruitvale Station
31. Bird People

All we have is now

30. Lego-filmen
29. Vinterdvala
28. All We Have is Now
27. The Homesman
26. Fury
25. Tusen bitar – en film om Björn Afzelius
24. Marias väg
23. Locke
22. Det andra Heimat
21. X-Men: Days of Future Past

broken heart

20. Her
19. Tom at the Farm
18. Nånting måste gå sönder
17. Le Week-End
16. Ida
15. En duva satt på en gren och funderade på tillvaron
14. Gone Girl
13. Frank
12. Girlhood
11. Turist

miss violence

»Miss Violence«
Miss Violence skapar en stämning som är på gränsen till outhärdlig när den målar upp ett porträtt av en familj som är mer rutten än Hamlets Danmark. Filmen iscensätter fruktansvärda situationer där blodisande rollfigurer utför handlingar som är vidrigare än era värsta mardrömmar. Men låt inte detta avskräcka er, filmer som denna behövs för att spegla människans sämsta sidor och uppmärksamma problem som får en att vilja lägga sig i fosterställning och börjar gråta.

Pride

»Pride«
När eftertexterna börja rulla, till ljudet av Billy Braggs starka ”There is Power in a Union”, så ryser jag, knyter näven, konstaterar att detta är en av årets bästa filmer och tänker på hur viktigt det är med solidaritet och att vi aldrig slutar kämpa för att göra samhället mer rättvist och jämlikt.

Läs hela recensionen här.

answer is 42

»Den stora skönheten«
Den urholkade själen och överflödets förödande effekt på människan och samhället kanske låter som tematik för en asketisk och långsam film á la Bela Tarr. Det hade det också kunnat vara (och säkert då också varit bra) men denna gången bjuds vi på motsatsen när Paolo Sorrentino bildmässigt bländar oss med en överväldigande dekadens i sin analys av den ruttna borgarklassen i det eviga Rom.

Läs hela recensionen här
.
Interstellar

»Interstellar«
Inga green screens och så lite datorgenererade specialeffekter som möjligt var Christopher Nolans ledord när han, för Interstellar, skapade den visuella inramningen för sina filosofiska funderingar om människans plats i universum och vad det betyder att existera. Slutprodukten är en episkt vacker film som balanserar på gränsen mellan galenskap och genialitet.

Läs hela recensionen här. Läs min text om wormhole-filmer för Nöjesguiden här.

Nightcrawler

»Nightcrawler«
Filmens smarta manus och tonsäkra iscensättning får publiken att verkligen utforska sina känslor gentemot Lous persona och handlingar, publikens medskyldighet i vad han gör (som kommer av att han är filmens protagonist) skapar en perfekt plattform för åskådarens interna och externa diskussion om filmens teman. Lous funktion som både huvudprotagonist och huvudantagonist tvingar alla som ser filmen att fundera på hur nyheter produceras och konsumeras och vad de består av.

Läs hela recensionen här.

touch of sin

»A Touch of Sin«
Grafiskt våld och blodiga splatterscener är inte det första man tänker på när man tänker på Zhangke, vilket gör att närvaron av sådana scener här blir chockerande och blodisande skrämmande. Rent visuellt tävlar våldssekvenserna med de bästa action- och skräckfilmerna i snygghet men våldet blir aldrig underhållande á la tveksam tortyrporr utan finns till för att säga något om rollfigurer, handling eller mer subtil tematik (som t.ex. tidsandan i det moderna Kina).

Läs hela recensionen här.

grand budapest

»The Grand Budapest Hotel«
The Grand Budapest Hotel är en fabulöst påhittig film som tar med oss på en resa i flera tidsskikt och kapitel. På vägen möter vi en uppsjö av excentriska och engagerande rollfigurer. Det går inte att blunda en sekund då filmen hela tiden överraskar med skratt, dramatik och allsköns andra dråpligheter.

Läs hela recensionen här.

Boyhood 3

»Boyhood«
Filmens speltid, på nära tre timmar, flyger förbi och dialog och visuella detaljer fångar, på unika sätt, tidens gång och hur den förändrar både människors attityder och kroppar. Ett fläckfritt musikurval, med låtar som fick stor populärkulturell genomslagskraft när de släpptes, signalerar smart att filmen hoppar framåt i tiden och är ett, av många, grepp som pekar mot ett filmskapande där varje detalj är viktig för att skapa en helgjuten helhet.

Guardians of the Galaxy

»Guardians of the Galaxy«
Guardians of the Galaxy är precis ett sådant rymdoperaäventyr som de nya Star Wars-filmerna siktar på att bli. Alla frågetecken som fanns innan filmen släpptes rätas snabbt ut till utropstecken när man ser filmen, det enda som återstår är att njuta och le åt hur detta ifrågasatta projekt resulterade i ett äventyr som är oemotståndligt underhållande.

Läs hela recensionen här.

Nebraska

»Nebraska«
Nebraskas blandning av lågmäld humor och dramatik är oemotståndligt involverande och filmens skådespeleri är av yttersta världsklass. Som helhet bjuds vi på ett verk som måste räknas till en av den senaste tidens absolut mest sympatiska filmer.

Läs hela recensionen här.

Martin Memet Könick
Följ Martin på twitter


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...