The Homesman

The Homesman
Premiär 7 november 2014 / SF Bio, Kino Lund m.fl.

“Vi ska västerut, kosta vad det kosta vill” sägs vid ett tillfälle i den elegiska westernfilmen The Homesman, ett citat som understryker filmens kritiska förhållningssätt till myten om den vilda västern och stora starka manliga cowboy-hjältar. Söker du en westernfilm där ”de goda” skjuter ”de onda”, eller där cowboys slaktar indianer, så har du kommit helt fel, söker du däremot en film som djuplodande intressant utforskar myten om den vilda västern och ”hjälten” så är detta filmen för dig.

The Homesman är vad som ibland kallas en anti-western eller, mer korrekt, en revisionist-western. Men det är egentligen en missvisande term, kollar ni i länken så blir ni varse om att några av de högst ansedda westernfilmerna tillhör denna så kallade anti-subgenre. Visst finns det betydligt fler westernfilmer där cowboyer med tveksam syn på indianer och kvinnor är hjälten än westernfilmer som tittar kritiskt på myten om denna cowboyhjälte men jag tror, och här finns det folk som inte håller med, att anledningen att westernfilm som genre idag inte är död, som många vill påstå, är på grund av de filmer som kategoriseras som revisionist-westerns.

The Homesman berättar om en av de hårdaste tiderna i den amerikanska pionjärtiden, den västra delen av USA hade börjat utforskas men livet där var tufft och laglöst. Hilary Swank spelar Mary Bee Cuddy, en musikalisk kvinna som sköter sin egen gård och drömmer om att gifta sig men har svårt att hitta någon eftersom hon anses ha ett ”vardagligt” utseende och vara för bossig i relation till normen för hur kvinnor ska bete sig. När tre kvinnor i den lilla by där hon bor blir galna, på grund av den hårda miljön de lever i och för att de (om man hårdrar det) är slavar till sina män, så faller det på Mary Bees lott (bokstavligt eftersom det sker en lottning i kyrkan bland alla som äger gårdar) att frakta dem österut till ett mentalsjukhus, till sin hjälp värvar hon George Briggs, spelad av Tommy Lee Jones, efter att ha räddat honom från att bli hängd.

Filmen är full av sådana spännande sekvenser som många förväntar sig från en westernfilm, som t.ex. möten med indianer, dekadent spritdrickande och skjutdueller, men filmen blir aldrig klichéartad utan håller sig till ett berättande som ständigt utmanar konventioner och tänjer på gränser. I slutet av mittenakten får vi uppleva en händelseförveckling, som jag inte vill spoila, som är genuint överraskande (om man inte har läst romanen som filmen är baserad på) och förändrar alla förutsättningar för avslutningen.

The Homesman diskuterar ämnen som genus, klasstillhörighet, den amerikanska folksjälen och den västerländska girigheten på utmärkta sätt, sätt som både tillfredsställer intellektuellt och känslomässigt. Den tidigare nämnda romanen är skriven av Glendon Swarthout (1918-1992), en författare vars verk har legat till grund för en hel del intressanta filmer. Om man vill förkovra sig i adaptioner av hans litterära output så finns det några riktiga höjdpunkter i form av filmerna They Came to Cordura (med Gary Cooper), Bless the Beasts & Children (av Stanley Kramer) och The Shootist (John Waynes sista film).

Tommy Lee Jones, som förutom att ha regisserat och skrivit manus (med hjälp av några medarbetare) också spelar en av huvudrollerna, visar på en fingertoppkänsla som bara har hintats om i hans tidigare regijobb (se t.ex. den intressanta men något ojämna The Three Burials of Meliquiades Estrada). Hans rollprestation är bra även om han överskuggas av Hilary Swank som är fullständigt fenomenal i en roll som är komplext mångbottnad. Filmens biroller är fyllda av skådespelare som på allvar förgyller filmen, se t.ex. svenske David Dencik, Meryl Streep, Grace Gummer (Meryls dotter) och John Lithgow, för att nämna några.

The Homesman är inte för alla, men de den är för kommer att älska den med hela hjärtat. Detta är en western som sätter hjärna för avtryckarfinger på härliga sätt, för alla som föredrar the sad west före the wild west så är detta en filmpärla som inte får missas.

Martin Memet Könick
Följ Martin på twitter


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...