Kunskapens frukt

Efter att Liv Strömquist 2013 vigde hela sitt sommarprat åt att prata om mens så kommer nu hennes nya seriealbum Kunskapens frukt; ett seriealbum helt tillägnad fittan.

Vad är det egentligen med fittan som gör att vi har en så extremt komplicerad relation till den? Hur kommer det sig att klitoris faktiska storlek inte upptäcktes förrän 1998? Varför skickade NASA på 70-talet ut en rymdsond med en bifogad illustration av människan, en man och en kvinna, där mannens könsorgan syntes klart och tydligt medan kvinnans kön snarare liknade könet hos en helt platt Barbiedocka? I Kunskapens frukt får vi följa fittan genom århundradena och möter funderingar kring just sådana här frågor. Strömquist lyckas göra det pedagogiskt och upplysande samtidigt som det är absurt underhållande.

Det är svårt att läsa Liv Strömquist utan att skratta högt för sig själv. Ännu svårare är det att inte irritera alla i sin närhet genom att fnissande tvinga dem att lyssna när en läser var och varannan ruta högt. Med en blandning av fängslande fakta och knivskarp humor fångar Strömquist läsaren från första sidan. Kunskapens frukts inleds med en tio-i-topp-lista över ”män som varit för intresserade av det som brukar kallas det kvinnliga könsorganet”. Vi får läsa om cornflakestillverkaren Kellogg som även arbetade som läkare och desperat försökte finna ett botemedel mot den farliga kvinnliga onanin. Strömquist förklarar i en ruta: ”Så ni som trodde att det värsta Kelloggs cornflakes gjort mot kvinnor är att producera en miljon reklamfilmer där olika anorektiker stretchar bredvid en pool samtidigt som de idisslar en skål gråaktiga frukostflingor och framställer det som något slags eftersträvansvärt livsmål…MÅSTE NU OMVÄRDERA – eller i alla fall addera – att urkällan till detta företag även älskade att hälla frätande syra på kvinnors klitoris.” Toppar listan gör gänget som 1965 öppnade Drottning Kristinas grav för att undersöka hennes ”eventuella intersexualitet”. Serien avslutas med en bild på Drottning Kristina och pratbubbletexten ”Fuck off för evigt”.

Liv Strömquists serier är bland det smartaste och mest skarpa jag läst på länge. På ett strålande sätt blandar hon fakta och fotnoter med skämt och satir. Ämnen som mens, blygdläppsförminskningar och frigiditet avhandlas, alltid lika träffsäkert. I en serie får vi möta den bibliska urkvinnan Eva som skäms över ”det där nere”, vi får ta del av fittans tidigare upphöjda och andliga status och vi får djupdyka i Freuds förakt mot klitorisorgasmen.

Strömquists humor är både becksvart och dödsrolig. Jag önskar att jag alltid hade en liten Liv Strömquist med mig i väskan, som kunde blanda kärleksdrycker på mensblod, diskutera fittkonst och dräpande pricksäkert alltid skjuta hål på antifeministers taffliga argument.

Sally Wahlstedt