DSC_7084

Över 100 filmer – korta och långa, spelfilmer och dokumentärer – stod på programmet när det som har kommit att bli Europas största arabiska filmfestival för fjärde gången huserade i Malmö. Här presenterar vi recensioner från de avslutande dagarna och de vinnare som presenterades på en magnifik prisutdelning/fest i rådhuset.

Villa 69
Khaled Abol Naga är mysigt butter i rollen som cyniske och dödligt sjuke arkitekten Hussein, som i princip har låst in sig i sitt hus och lever med sina minnen. Detta förändras dock drastiskt när hans syster Nadra (spelad av Lebleba, som var hedersgäst på festivalen ifjol) plötsligt tvingar sig in i huset ihop med sin dotterson. Långsamt får husets nya livlighet Hussein att tina upp, även om han för den sakens skull aldrig tappar sina giftiga ironier.

Långfilmsdebuterande Ayten Amin rattar med förvånansvärt stabil hand denna dramakomedi och blandar skickligt de båda genrerna utan att det slår över för mycket åt endera hållet. Ibland blir tempot lite väl lågt och det finns en period där man är osäker på vart filmen egentligen ska ta vägen, men mot slutet klarnar temat och gör Villa 69 till en fin men osentimental berättelse om en man som lär sig att uppskatta livet samtidigt som han accepterar döden.

Ice and Dust
Denna essäistiska dokumentär följer en ung palestinsk kvinna som emigrerar till Kanada för att försöka skapa sig en bättre tillvaro. Långsamt blir dock hennes drömmar splittrade av såväl vädermässig som byråkratisk kyla. Laila Abbas film är en vacker iscensättning av känslan att inte höra hemma varken här eller där, och det är också viktigt med berättelser där öst betraktar väst eftersom filmhistorien är full av exempel på motsatsen.

The Ferry
The Ferry handlar om ett antal människor vars liv blir påverkade av att en släkting återvänder hem efter flera år utomlands. Regissören Attia Amin har höga ambitioner men lyckas aldrig riktigt engagera. Istället blir detta såpaliknande drama mest en provkarta över de sämsta inslagen i egyptisk mainstreamfilm: trånande kvinnor, tuppfäktande män, småaktigt intrigerande och stråkar som accentuerar varje känsloläge.

Irakiska kortfilmer
I denna sektion visas sex kortfilmer som är resultatet av en workshop där filmerna spelades in på plats i Bagdad. Slutprodukterna är fascinerande, inte minst med tanke på att de flesta inblandade är nybörjare när det kommer till filmmediet. Egentligen är allihop ganska jämnbra, men för att lyfta fram några filmer lite extra kan vi nämna Children of War, som delvis består av blyertsanimationer vars naiva stil snyggt kontrasterar det tragiska innehållet. I Children of God följer vi en benlös pojke som gillar fotboll. Låter det olidligt sentimentalt? Det är det faktiskt inte alls, vilket förstås är en imponerande bedrift och något som går igen i samtliga filmer: de skildrar hemskheter utan pekpinnar och lyckas därigenom beröra djupt.

Omar

Omar (Muren)
Efter den lika misslyckade som obegripliga utflykten till USA (The Courier, med den ännu en gång avdankade Mickey Rourke) är mångfaldigt prisbelönte regissören Hany Abu-Assad tillbaka på bekant, palestinsk mark i Omar, där titelpersonen är en ung bagare som begår ett attentat mot israeliska soldater tillsammans med sina två barndomsvänner Tarek och Amjad.

Någon i den organisation de tillhör har dock tjallat, varpå Omar blir gripen. Han blir släppt på villkoret att han anger den som har skjutit soldaten, men själv är han, liksom hans kamrater, mer intresserad av att få veta vem i deras grupp som är förrädare. Åskådaren får veta precis lika lite om dennes identitet som de inblandade gör, vilket ger filmen en konstant nerv som dessutom spetsas av några rejält intensiva jaktscener genom trånga gränder. Förutom allt detta utspelar sig också ett drama mellan Omar och Amjad, som båda är förälskade i Tareks syster Nadia.

Omar innehåller alla ingredienser för en tragedi av det klassiska slaget; utifrån de givna förutsättningarna är det egentligen ingen karaktär som begår något fel, men deras handlingar får ändå förödande konsekvenser. Abu-Assad visar att han behärskar såväl drama och komedi som thriller och mer renodlad action. Det är förstås svårt att undgå en jämförelse med hans tidigare så hyllade Paradise Now, och där kan Omar ses som en uppgradering både vad gäller intrigens täthet och kvalitén på foto och skådespeleri.

Långt från all schablonmässig revolutionsromantik får vi istället på ett psykologiskt trovärdigt sätt se hur svårt det faktiskt är att offra allt för frihet och självständighet, särskilt i kampen mot en fiende som på alla sätt är överlägsen. Med Omar befäster Hany Abu-Assad sin position som en av den palestinska filmens allra starkaste namn. Låt oss hoppas att han i fortsättningen slipper bege sig västerut och regissera taffliga actionspektakel för brödfödan.

Kortfilmer av kvinnliga regissörer
Denna sjuhövdade kortfilmssamling är ett välkommet initiativ, även om regissören Eva Daoud vände sig mot könsuppdelningen vid frågestunden efter visningen. Just Daoud har gjort en av samlingens bästa filmer, A Spring Has Passed By, som är inspelad i Bahrain men utspelar sig i Syrien. På ytan händer mycket lite i denna korta film – en man stiger upp, går ut på sin balkong och går tillbaka in i sin lägenhet. Men titeln syftar förstås på den arabiska våren, och när mannen börjar gråta till tonerna av Mozarts Lacrimosa är det förstås enkelt, till och med banalt – men ibland behöver det inte vara svårt att sammanfatta hur kriget förstör både yttre och inre landskap.

En annan kortfilm som förtjänar omnämnande är A Tempo 3rd Act av Maria Abdel Karim (född 1990). Denna drömska film består av snyggt iscensatta musikalinslag, samtidigt som handlingen rör en ung kvinnas längtan efter att flytta till Beirut. Filmen har också festivalens kanske bästa inledningsscener, som för tankarna till Music for One Apartment and Six Drummers.

Vinnare Malmö Arab Film Festival Awards 2014

Feature Films Competition
Best Feature Film Award