Omslag-Kungens-dag

Abdellah Taïa – Kungens dag
Utgivare: Grate

Vänskap, erotik, men också utanförskap. Författaren Abdellah Taïa är den första öppet homosexuella arabiska författaren, vilket har gjort honom till en symbol över hela världen. Nu släpper han sin tredje roman på svenska.

Kungens dag drabbar från första sidan. Språket är intensivt och ryckigt, starkt och direkt. Genom drömmen närmar sig läsaren en händelsekedja där den marockanske Kung Hassan II har en avgörande betydelse. Året är 1987 och de två skolpojkarna Omar och Khalid är oskiljaktiga, i kropp och tanke, Omar är fattig och Khalid rik. Den korta och febriga historien rymmer hela livsöden, den berättar om Marockos stora klasskillnader, smutsen och de fattigas utsatthet. Den berättar om övergrepp, förtryck, ojämlikhet, gammalt och nytt. Det finns en knivskarp politisk udd och ett personligt tilltal men romanen handlar lika mycket om det allmänmänskliga: om vänskap, passion, erotik, ensamhet och utanförskap.

Författaren Abdellah Taïa är född 1973 i Rabat, men numera bosatt i Paris och Marockos första öppet homosexuella författare. Taïa skriver om homosexualitet i ett land där sexuella kontakter mellan personer av samma kön är olagliga. Han skriver inte på sitt modersmål arabiska utan på franska, den marockanska överklassens språk, ett språk han lärde sig behärska först på universitetet. Hans två titlar som tidigare översatts till svenska, Ett arabiskt vemod (2012) och Frälsningsarmén (2013), är båda självbiografiska. Den senare är filmatiserad i regi av författaren själv 2013. Homosexualiteten finns inskriven i dessa tre romaner som ett tema, eller element som han själv hellre vill se det. Andra återkommande teman är förhållandet till språket och skrivandet. ”Som ett litet barn uttalar jag orden genom min mun. De är nya. Jag säger dem på arabiska, det språk man gav mig utan att jag bad om det, och som döljer de andra, mina förfäders, ännu levande inom mig.”

Stämningen stegras i Kungens dag, språket blir allt mer förtätat. Det svåra finns där, en mor som lämnar familjen, en far som faller samman, en vänskap som är omöjlig och en handling som är oåterkallelig. Men det finns också något annat. Det finns något mystiskt, andligt, erotiskt och sensuellt, en romanmiljö att älska och sakna. Taïa är en författare för många att bli vän med.

Andrea Grapengiesser