12 boys

12 O’Clock Boys / Spegeln Malmö, Kino Lund, m.fl.
Premiär 16 maj 2014

Det som är bäst med dokumentären 12 O’Clock Boys är hur den visar upp hur ovisst livet kan vara beroende på var man bor och hur detta påverkar livskvalitén och inställningen till jaget och omvärlden.

Vi får följa unge Pug under några år, han växer upp i ett fattigt och stökigt område i västra Baltimore (en miljö som bl.a. figurerat i tv-serien The Wire). Han har en bra hand med djur och har drömmar om att bli veterinär men snart tar önskan om att åka motocross på ett hjul med de ”coola” grabbarna över hans liv.

Våghalsiga motocrosstrick på offentliga gator är en farlig tradition i området, den är svår för polisen att stoppa eftersom de, p.g.a. risken för fotgängare, har en policy som säger att de inte får starta biljakter om brotten inte är allvarliga (vilket motocrosskörandet inte räknas som). Detta betyder att motocrossgänget lätt kan fly från polisen under sina körningar.

Filmens brister ligger i att den ibland gör sig skyldig till att skönmåla körandet och det småkriminella livet, åtminstone på ytan. Detta är mycket tack vare att Pug är en karismatisk huvudperson som är bra på att prata och engagera alla som lyssnar. Jag skulle valt att klippa om filmen lite för att mer framhäva de mörka sidor som den är full av.

”Tomorrow is a day not promised” sägs av Pug och är nyckeln till att förstå filmens huvudpersoner. För de som växer upp i områden där våld och död inte är en del av vardagen så är det en abstrakt uttryck som inte funderas på särskilt ofta, för Pug och andra människor som växer upp i stökiga områden så är det en vardagsverklighet. Det är lätt att förstå att studier för framtiden, istället för att vara (motocross)kung i nuet, är ett svårt val under sådana här omständigheter.

Filmens ämnen och tematik presenterar, subtilt en träffande, kritik av klassamhället och stadsplanering där rika och fattiga segregeras. Att vi i de flesta moderna väststäder, inom samma stad och ofta åtskilt endast av korta reseavstånd, kan uppleva markant skilda levnadsförhållanden, där vissa lever i överflöd medan andra knappt har råd till mat, är ett stort samhällsproblem som pekar mot en av kapitalismens baksidor.

12 O’Clock Boys pekar mot hur kriminalitet och stökighet främst är en produkt av miljön man lever och verkar i, om Pug hade växt upp i en annan miljö hade han med all säkerhet, med sin nyfikenhet och intelligens, haft en ljus framtid som t.ex. veterinär. I ett system som bygger på att det finns en hierarki där de rikare blir rika genom att sko sig på de fattiga (i det egna samhället och i andra länder) så är olagligt motocrosskörande en av de få möjligheter han har att få respekt och känna sig fri. Det är inte ett personligt problem utan ett samhällsproblem.

12 O’Clock Boys har många fördelar och diskuterar relevant problematik på intressanta sätt men det behövs lite förkunskap om ämnena för att filmen inte ska riskera att bli till en hyllning av ”coolt” olagligt motocrosskörande. Om filmen hade fördjupat sig mer i kontexten, något som den lätt hade haft tid med då den inte är särskilt lång, så hade den nått ännu högre betygshöjder.

Martin Memet Könick
Följ Martin på twitter


Distribution: NonStop Entertainment.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...