touch of sin

A Touch of Sin / Spegeln Malmö, Kino Lund, SF Bio, m.fl.
Premiär 16 april 2014

Spänningsdramatik och samhällskritik blandas på utmärkta sätt när Jia Zhangke i A Touch of Sin berättar fyra fristående men löst sammanbundna historier om våld och döden i det moderna Kina.

En medelålders man är trött på korruptionen i sin mindre hemstad och vill inte acceptera att hans gamla klasskamrat till affärsman och byledaren har blivit rika på att säja en gruva som tillhörde alla i samhället. Hans missnöje leder inom honom på en vag av hämnd och påminner om Michael Douglas bärsärkagång i Falling Down (1993).

En vilsen och rastlös man bär alltid pistol och åker runt i Kina och skaffar pengar på olagliga sätt. Under ett besök i sin hemstad, för att fira hans mors födelsedag, så försöker hans fru att få honom att stanna och ta hand om deras son. Det är nyår och mannen för vidare sin tradition av våld till sin avkomma samtidigt som fyrverkerierna lyser upp natthimlen.

En kvinna ger sin älskare ett ultimatum, antingen lämnar han sin fru och blir ihop med henne eller så avslutar de deras långvariga förhållande. Plötsligt dyker frun upp på kvinnans arbetsplats, hon jobbar som receptionist på ett spa där sexuella tjänster säljs, och ger henne stryk. Inte långt därefter så gör en av kunderna ovälkomna sexuella närmanden och något inom henne brister.

En ung kille råkar orsaka en olycka på fabriken där han jobbar och tvingas jobba gratis för att täcka upp den drabbades timmar, istället för att göra detta så sticker han och börjar jobba på ett hotell som återskapar Kinas historia för rika män. Han blir kär i en av hotellets prostituerade och blir snart tagen av hur meningslöst livet är och hur lite möjlighet han, och alla andra utan pengar eller makt, har att finna lycka i samhället.

Zhangke är en av världens intressantaste, nu verkande, regissörer med många fantastiska filmer på sitt cv, alla hans verk är sevärda men börja med Platform (2000), The World (2004) och Stilla liv (2006) om han är en ny bekantskap. A Touch of Sin är en av hans bästa filmer och markerar en ny vändning i hans karriär då det är hans första fiktionslångfilm sedan 2006, mellan då och nu har han uteslutande ägnat sig åt kortfilm, dramadokumentär och dokumentär (ofta experimentell sådan).

Att Zhangke mästrar både den fiktiva och den dokumentära filmen gör att hans visuella visioner blir helt unika. I A Touch of Sin betyder det konkret att rollfigursteckningen är bråddjup, som att människorna fanns på riktigt, samtidigt som actionsekvenser och spänningsuppbyggande är av ypperlig klass.

Grafiskt våld och blodiga splatterscener är inte det första man tänker på när man tänker på Zhangke, vilket gör att närvaron av sådana scener här blir chockerande och blodisande skrämmande. Rent visuellt tävlar våldssekvenserna med de bästa action- och skräckfilmerna i snygghet men våldet blir aldrig underhållande á la tveksam tortyrporr utan finns till för att säga något om rollfigurer, handling eller mer subtil tematik (som t.ex. tidsandan i det moderna Kina).

A Touch of Sin är bildmässigt snygg och tematiskt djuplodande, ett mästerverk av en enastående auteur och ett måste för alla cineaster.

Martin Memet Könick
Följ Martin på twitter


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...