ifema

På måndagskvällen var det dags för invigning av den åttonde upplagan av IFEMA, som i år har sloganen ”Stories Never Told”, på biograf Spegeln. Festivalen fortsätter på torsdag och håller på till lördag. Dessutom görs gästspel i Helsingborg, Lund, Skurup och Båstad.

I en välfylld foajé bjuder Malmömusikern Anna Jadéus på ett fint framförande innan det är dags att bege sig in i salongen, där Gertrud Åström inleder med ett fantastiskt invigningsanförande som lockar till både skratt och eftertanke. Åström är ordförande för Sveriges Kvinnolobby och initiativtagare till Nordiskt Forum Malmö, som har potential att bli en av sommarens absoluta höjdpunkter.

När ljusen släcks visas först kortfilmen Asya av Mizgin Müjde Arslan, som är gäst på årets festival. Titelpersonen är en 12-årig flicka som lever ett instängt liv, men det förändras när hon hittar en kristall som får henne att se världen på ett annat sätt. Asya ger intryck av att vara ett försök från regissörens sida att hitta ett eget bildspråk, och även om den på intet sätt är mästerlig så ger den ändå lust att utforska regissören närmare. Detta finns det också möjlighet till, då Arslans dokumentär I Flew, You Stayed visas senare under veckan.

Kvällens huvudakt är invigningsfilmen Under the Starry Sky (3/5) av långfilmsdebuterande Dyana Gaye, som tidigare bl.a. utmärkt sig med den finfina kortfilmen Ousmane. I denna lågmälda debut följer vi ett antal människor som beger sig till för dem okända platser; Sophie lämnar Dakar för att möta upp sin make Abdoulaye i Turin, Abdoulaye har dock redan stuckit till New York för att leta efter jobb, och från New York har 19-årige Thierno för första gången åkt till sin mors hemland Senegal.

Denna cirkelrörelse öppnar förstås upp för en mängd olika infallsvinklar på världsordningens orättvisor. Afroamerikanen Thierno befinner sig långt högre upp i hierarkin än Sophie och Abdoulaye, där den sistnämnde så småningom hamnar på gatan när han inte lyckas skaffa sig försörjning i New York. Växlingarna mellan de tre huvudpersonernas berättelser kunde ha varit tematiskt starkare, även om de allihop förenas i sin vilsenhet i delar av världen som de inte riktigt förstår. Alla tre livsöden är dock tillräckligt intressanta för att filmen ska undvika att gå på sparlåga, även om det på flera sätt är separata historier, särskilt vad gäller Thiernos utforskande av Dakar.

Det skulle gå att skriva mycket om Under the Starry Sky i förhållande till migration, klass, kön och etnicitet, men det är egentligen inte de stora strukturerna som Gaye är ute efter. Filmens största behållning är istället skildringarna av de små mötena mellan människor som vid en första anblick inte har något gemensamt, men som ändå kan finna både gemenskap och kärlek när de öppnar sig för varandra. Utan att måla med stora penseldrag lyckas Gaye förmedla en smula hopp i en värld där det mesta kan te sig hopplöst.

Festivalens hemsida: http://www.femalefilmfestival.se

Fredrik Lundgren


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...