IMG_2253Foto: Alexandra Hvalgren.

Former i tillblivelse / Lund Konsthall
16 november 2013 – 2 februari 2014

Det är vernissage och fredagskväll vid Mårtenstorget i Lund. Utanför Lunds Konsthall har en prydlig kö in till utställningsrummet bildats. Vid sidan av kön hänger ett tonårsgäng med sina mopeder och mindre barn leker tafatt och skriker till varandra. Väl inne i den över 50 år gamla byggnaden syns ett myller av olika åldrar. Här finnes allt ifrån den 20-någonting kulturellt intresserade till personer som minns konsthallens invigning 1957 och har varit med sedan dess.

Utställningen Former i tillblivelse påminner om dess publik under sin vernissage, i utställningskompendiet skriver Emil Nilsson, intendent vid Krognoshuset i Lund, och Hannes Trygg, tekniker på konsthallen; ”Utställningen bygger på möten av flera slag, inte minst publikens möte med konsten. Utställningar riktar sig visserligen alltid till tänkta betraktare, men denna gång får mötet en speciell innebörd. En förutsättning för utställningen är att de medverkande konstnärerna är eller har varit verksamma i städer som Lund, Malmö, Köpenhamn eller Landskrona.”

Lika många olika åldrar och intressefrågor som besökarna har syns också i valet av de konstnärer som medverkar i utställningen. Former i tillblivelse har bjudit in och öppnat upp för en mix av regionala konstnärer som kan vara relativt okända för den lokala befolkningen. Samtidens fokus kring internationell uppdatering och global information kan ibland blinda människans förmåga att se vad som finns rakt under näsan.

De 14 konstnärer som medverkar i utställningen är alltifrån väletablerade och internationellt uppmärksammade konstnärer till unga, relativt okända konstnärer. På grund av åldersspridningen bland konstnärerna finns det ett flertal olika genrer i utställningen. Verken i utställningen har genomgående en skulptural form men dess olika uttryck ger utställningen kontraster.

Något av de första verk som uppmärksammas när man träder in i konsthallen är Tiril Hasselknippes skulpturliknande surfbrädor. De har en genomskinlig yta som liknar bärnsten, det finns många detaljer och ristningar som träder fram genom skulpturernas starka färger. Hasselknippe arbetar med igenkännande segment i sitt konstnärskap och leker med hybrisen av surfbrädan som objekt; vilken ställning, känsla och effekt brädan förmedlar. Charlotte Walentins färgglada och fluffiga verk ”The Big Crunch” undersöker också en ytmässighet. Verket består av olika textila material som mynnar ut i trådar i flera olika färger. Trådarna är instängda i en glasbox men de rinner ut på sidan av boxen, trådarna kan inte tämjas och en kaotisk formlöshet uppstår.

Walentin och Hasselknippe har skapat verk som fångar besökarens öga på grund av dess material och ytmässighet, de vill få betraktaren att titta närmre och skapa ett mer intimt möte med betraktaren. Kontrasterna finns i konstnärernas sätt att tilltala besökaren, hur mycket förkunskaper har betraktaren och hur integrerande är verken? Resterande konstnärer och verk i utställningen uttrycker liknande kontraster och samhörighet, en balans som skapar en nyfikenhet hos betraktaren.

Det uppstår även möten utöver de konstnärliga under vernissagens, barnen som tidigare sprang runt utomhus är någon timme senare inne i konsthallen och får saft och kakor av de män, med en ålder på ca 70 år, som står vid serveringen. Utställningens kontraster, färger och skulpturala utstrålning integrerar med alla åldrar. En lättsam stämning flyger omkring i konsthallen och möten mellan generationer och konsten uppstår.

Alexandra Hvalgren
Följ Alexandra på twitter


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...