IMG_2238Foto: Alexandra Hvalgren.

Johan Strandahl / Petra Lilja designgalleri
7 november – 30 november 2013

Lite utanför de ordinarie galleriområdena i Malmö finns ett guldkorn vid namn Petra Lilja Designgalleri. Galleriet är beläget i Kirseberg och har en profil som inriktar sig på design. En profil som diskuterar designens position i konstvärlden och som vill lyfta fram både Skandinaviska och internationella designers. Galleriet består endast av ett litet rum i Liljas hem, alltså i hennes egna bostad.

När man står i farstun och blir välkomnad av Petra kan man inte annat än att bli glad, förväntansfull och inspirerad av hennes nytänkande vision om att presentera och placera design i gallerivärlden. Jag går förbi köket med tillhörande köksbord fyllt med papper, skisser och en dator. Bara en trappa upp finns Petra Liljas kreativa centrum tillika Malmös minsta gallerirum.

Galleriet öppnade i juni 2013 och efter b.la utställningar av Ann-Sofie Backs exklusiva kollektion BACK och den isländska grafiska formgivaren Goddur, är det nu Johan Strandahls tur. Strandalh har under året blivit mycket uppmärksammad för sitt nyproducerade verk KÖK som under år 2013 både har visats på Gallery Niklas Belenius i Stockholm och på OpenART i Örebro. Ett verk som är en kopia av ett komplett Ikea-kök och som tog Strandahl 1.5 år att tillverka. Verket diskuterar masskonsumtionens roll och vår inställning till den samtida slit-och-släng-kulturen.

Strandahl ägnar tankar, kraft och tid åt de produkter och maskiner som vi så ofta tar för givet; kaffekokaren, brödrosten och bormaskinen. När dessa ting används ägnas det sällan en tanke åt deras teknik, det är deras funktion som står i centrum och tekniken ifrågasätts inte så länge maskinen fungerar som den ska. Strandahl försöker förstå objekten och ge dem liv igen, inte bara se maskinerna som döda objekt.

När KÖK tillverkades lärde sig Standahl att tillämpa ett antal olika kunskaper om de olika delarna av ett kök, en arbetsprocess som kräver ett enormt tålamod och tid. I samtal med Petra Lilja berättade Strandahl att han idag efter sitt arbete med KÖK kände t.e.x en vattenkokarens funktion och teknik bara av att hålla i den. Tingen har fått en större betydelse och kraft, de är inte lika utbytbara längre.

IMG_2235Foto: Alexandra Hvalgren.

Bara en del av verket KÖK, ”Startbox plus”, är exponerat i Petra Liljas gallerirum. Ett verk som ska likna Ikeas sammansatta kit av tallrikar, bestick och glas som t.e.x ska tilltala ungdomar som precis har flyttat hemifrån. I utställningen är verket placerat jämte en orginalstartbox från Ikea för att se dess olikheter. I gallerirummet finns även ett verk som består av en köpt borrmaskin ifrån Rusta för 74,50 kr och en borrmaskin som Strandahl själv har tillverkat. Prisskillnaden mellan de två olika maskinerna är överväldigande; efter ha lagt 243 arbetstimmar plus material har Strandahl kommit upp i en nettokostnad av 166 000 kr för sin egentillverkade borrmaskin.

Den svenskamerikanska internationellt uppmärksammade konstnären Clay Ketter arbetar också med Ikea kök i hans konstnärskap. Dock är köken ofta ihåliga eller exponerade som dockskåp. I Ketters verk finner vi det tomma och ekande köket som en symbol för konsumtionens törst. Köket anses ofta som mittpunkten i ett hem, fyllt med värme, spring och mat. Vilket gör att det uppstår en problematik i när köksinredningen ständigt byts ut; lukten av matos försvinner, ristningar från knivar på skärbrädan försvinner och kanske t.o.m minnena från köket försvinner. Törsten efter att konsumera och uppdatera vinner över att minnas vardagens upp och nedgångar.

När jag ser Strandahls utställning hos Petra Lilja får jag samma bittra eftersmak som när jag observerar något av Ketters verk; avskyn för de stängda ögonen inför massproduktionens konsekvenser. Både Ketter och Strandahls verk berör, skakar om och uppmärksammar enkla och ständigt upprepade mönster av konsumtionsbegär. Små stunder av samtal om tidigare händelser i hemmets hjärta försvinner i takt med att det ständigt köps nya borrmaskiner, istället för att lära sig hur mycket kunskap och energi det finns bakom produktionen av maskinen.

Utställningen gav tydliga intryck av att låta borrmaskinen leva längre och få större betydelse, både som ting och som källa till kunskap. Ifrågasätt tekniken bakom de maskiner och ting som vi tar för givet och låt köket bli en del av hemmets hjärta under en längre tid, precis som galleriet är hemma hos Petra Lilja.

Alexandra Hvalgren
Följ Alexandra på twitter


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...