lat am i fokus

Festivalen Latinamerika i fokus visade ett antal filmer, både fiktiva och dokumentära, som genomgående var intressanta på både politiska och estetiska plan. Utöver filmvisningar pryddes Spegelns foajé också med en fin utställning av konstnären Pepe Viñoles.

Öppningsfilmen The Prize (3.5/5) är regisserad av Paula Markovitch och utspelar sig i diktaturens Argentina, där en mor och en dotter bosätter sig i ett ruckel vid en ödslig strand för att undkomma militärens förföljelser. Sjuåriga Cecilia får lov att gå i skolan mot löfte om att hon inte avslöjar någonting om sig själv. The Prize är en relativt händelsefattig film som snyggt gestaltar känslan av att leva i limbo, och det finns gott om scener där den som är lagd åt det hållet kan hitta symbolik. Det hela bärs upp av ett mycket bra skådespeleri, och de gånger då det tänder till i handlingen blir det ordentligt dramatiskt.

Heart of Sky, Heart of Earth (3.5/5) är en vansinnigt vacker dokumentär som behandlar mayafolkets livsbetingelser på olika platser i de centralamerikanska högländerna. Filmen fungerar på samma gång som skapelseberättelse och undergångssaga, då den dels på ett respektfullt sätt skildrar mayafolkets kultur och traditioner och dels tar upp nutida politiska kamper mot regeringar, cyanidförgiftningar och monsterföretaget Monsanto. Mycket verkar förstås hopplöst för ursprungsbefolkningen men filmen visar också trösten i den zapatistiska kampen samt mayas enorma historiska perspektiv, där t.o.m. kapitalismens illgärningar framstår som en piss i havet.

En hotad och förtryckt kultur har huvudrollen även i Insurgentes (3/5) som består av dramatiseringar av centrala moment i den bolivianska ursprungsbefolkningens kamp för frihet från 1700-talet och fram till den historiska dag då Evo Morales blev vald till president. Många av de historiska iscensättningarna är riktigt snygga, även om vissa av dem blir en smula övertydliga. Något som förstås kan förklaras av filmmakarnas rättmätiga raseri över sakernas tillstånd.

The Calendar (3/5) är en dokumentär om Jorge Discornia, som fängslades av den uruguayanska regimen på 70-talet och spenderade mer än 10 år i fängelset med det absurda namnet Penal de Libertad. För att behålla förståndet, får vi anta, förde han anteckningar om fängelselivet och gömde dem i sina träskor. Ämnet till trots är detta en förvånansvärt opolitisk film som snarare väcker frågor kring skriftspråkets funktion för det mänskliga minnet, även om det aldrig blir någon djupare medieteoretisk diskussion av det hela. Skildringarna av fängelselivet blir inte mer än sporadiska och lämnar tittaren med en önskan att få veta ännu mer – fast det är inte nödvändigtvis en dålig känsla att lämna salongen med.

I roadmovien Darwin’s Corner (2/5) följer vi en omaka trio som företar en resa till det uruguayanska inlandet i en gammal skruttig Ford. Berättelsen bärs fram av karaktärsdriven humor som sällan når högre höjder även om det finns några roliga scener. Försöken att få till djup i storyn faller också platt då det är alldeles för beprövade knep som används. Men för den som är sugen på småputtrig komedi i makligt tempo så kan filmen säkert fungera en såsig fredagskväll.

Festivalens brasilianska bidrag heter Memories They Told Me(3.5/5) och handlar om ett antal gamla vänner som samlas när en av dem blir allvarligt sjuk. Samtliga tillhörde de mer militanta delarna av motståndet mot diktaturen under 60- och 70-talen, men har gått skilda vägar sedan dess. Filmen tar också upp politiska frågor om våld och rätt, liksom det brasilianska samhällets utveckling och den yngre generationens syn på saker och ting. Men det politiska träder snart i bakgrunden för en känslosam och personlig skildring av ånger, sorg och uppgivenhet, ingredienser som förstås finns även i revolutionärers liv.

Ett kortfilmsprogram hinns också med, där Anneli Ström-Villasecas Hon är jag (3/5) är det bidrag som sticker ut mest. Här berättar ett antal latinamerikanska kvinnor med engagemang och oväntat mycket humor om sina erfarenheter av sexuella trakasserier samt om motståndsstrategier mot machismon. Filmteamet håller för närvarande på att göra en film med liknande tematik om Malmö. Det ska bli mycket spännande att se resultatet av detta.

För den som missade festivalen i Malmö så finns en andra chans till helgen då Latinamerika i fokus beger sig till Lund och visar några av programmets filmer (vilka och när hittar ni här).

Fredrik Lundgren


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...