Olympus

Olympus Has Fallen / SF Bio
Premiär 3 maj 2013

Vita huset blir ockuperat av terrorister som vill fullfölja en löjligt orealistisk plan för att fucka världen. Vem ska rädda situationen? Jo det ska träige Gerard Butler göra, på ett skrattretande machoaktigt sätt som sällan har setts sedan 80-talets glada dagar när, t.ex., Arnold Schwarzenegger tog sig an och besegrade en sisådär 453 personer på egen hand i Commando. På postrarna står det att Butler, Aaron Eckhart och Morgan Freeman har huvudrollerna men i verkligheten så är det explosioner, pistolsmatter och slaktande av statister som sätts i fokus. Filmens USA-propaganda är kräkframkallande och trubbig. Det enda som finns kvar att göra är att skaka på huvudet åt Olympus Has Fallen, en på alla sätt urusel film som endast kan tilltala reaktionära krigshetsare som tycker att USA är det bästa som hänt både före och efter skivat bröd.

ring ring

The Call / SF Bio
Premiär 3 maj 2013

Halle Berry tar emot nödsamtal för polisen, The Call fokuserar på hennes försök att komma tillbaka efter ett misstag. Kan hon överkomma sin ångest och rädda en tjej som har blivit kidnappad och ringer från en bagagelucka? Filmen är hyfsat spännande, hyfsat välspelad, hyfsat skräckinjagande, hyfsande välregisserad, hyfsat…, helt enkelt hyfsad, men inte mer. Filmen spelar som ett bättre avsnitt av Brottskod: Försvunnen eller någon annan medioker polisserie. Den avslutande delen slänger ut den lilla trovärdighet som filmen skapat genom en totalt osannolik upplösning som får en att rulla med ögonen. The Call fungerar för en popcorn-date, där målet är att få partnern att hålla din hand för första gången, men är för svag för att någonsin bli någons favoritfilm.